26 Temmuz 2012 Perşembe

Kürd'ün govend aşkı..

bu yazıyı kürt 2.0 e-derginde bi konunun parçası olarak yazmıştım sonra fark ettim ki tek başına da yayınlabilir bu. bağımsızlığını ilan ettim hemen. adına henüz kuzey ibaresi yerleştirmedim onu türk medyasına bırakıyorumm ..









Tamam, kabul. Bu meseleyi işli ehli biri; örneğin govendde meydana çıkmanın piri Özgür Amed anlatmalıydı…

 Benim gibi tek bildiği govend delilo olan -ki onu da tam bildiğim şüpheli- yürürken zıplayıp yere çarpan karpuz görüntüsü oluşturan bir şişkonun üstüne vazife değil bu, farkındayım.

“Lan bu ne govend aşkıdır yae” sorusunu, kendim beceremiyor olmanın kıskançlığıyla değil gerçekten anlayamadığım için soruyorum.

İnsanları dürten şey ne? Ya da bu kadar çok sevmelerine neden olan şey?

Govend için b kere yaş, zaman, mekan hiç fark etmiyor. 7’den 70’e iki Kürd’ün yan yana gelmesi govende durmak için yeter. Gerçi ikinci kişinin Kürt olmasına da gerek yok. Bi Kürt herhangi bi insanın koluna girip de “dicîde” oynayabilir,hiç fark etmez. Tek başına oynayanları genellemeye dahil etmedik gördüğünüz üzere.

Burada bi parantez açmak isterim. Ben yaşlıların govendini izlemekten daha fazla zevk alıyorum. Nedense bana hep genç işi gibi geldiğinden midir ya da ciddi insanların da eğlenebildiğini görebilmemden midir bilmiyorum ama yaşlıları izlemek daha cazip geliyor.

Neyse..

Vurgulamayı gereksiz görüyorum ama müziğin olmasına gerek yok tabi. Müzik katalizör etkisi gösteriyor tamam da birinin bir şarkı söylemesi yeter de artar bile.

 En acıklı stranlarla govende duran kavmin ahvadıyız. Kulağa her melodik gelen şey içeriğinden bağımsız olarak govend için yeterli…

Bunun bin tane örneği vardır herhalde ama en meşhur olan iki tanesi Dersim katliamı için söylenen Malan Barkir ile Bîngol Şewitî’dir.

Govend aşkını anlatan başka örnek de başı çekmektir. Nasıl bi önem atfediliyorsa bu işe “başı çekmek” bir itibar meselesi hatta kavga sebebidir. Büyük savaşlara sebebiyet vermese de bi çok kavganın sebebidir.

Tuhaf ama gerçek..

Hasılı kürdün govend aşkını anlayamam ben, orası kesin.

Ama izlemesi çok zevkli o da kesin.

O ritim, o uyum, o birliktelik Kürt için normal hayatta mümkün olmayan bişey çünkü. Binlerce yıllık “bir olamama hastalığımızı” yendiğimiz inkiyad ettiğimiz tek ittifak o çünkü.

Bunu bi tek govendde başarabiliyoruz ya; o da bir tür başarı.

Derdimizin dermanı cümleyi söyleyeyim de fırsatı olan varsa kalksın omuzdan sallasın bi kendini :  Lêxe keke lêxe ….








belki binlerce govend videosu izlemişimdir ama içlerinden en çok bunu seviyorum. o erkekler girip oyunu bozmasa  ve biraz daha güzel çekilşe şahane olurdu ama...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder